BloggProffs

Arkiv för ‘svenska’ Kategori

Och snart kommer ett nytt år

lördag, december 26th, 2015

Hej hallå!

Julen tog slut igår, men jag känner mig lugn och bra idag oxå. Här på sistone är det ett klart väder där iskalla vintervindar blåser under blå himmel, men här finns ingen snö nu. Förra veckan regnade det mycket, varvid det var ganska varmt ute som om hösten vore tillbaka. Nu känns det emellertid som att bli mer vinterlikt ögonblick för ögonblick. I år fanns diverse sorgliga saker i världen, vilket chockade mig. Jag önskar så att alla människor kunde avnjuta fem dagar kvar till nytt år. Måtte det finnas bättre dagar under det kommande året!

Ut ur hettan in i en mysig hösttid

tisdag, september 8th, 2015

Hej hallå, alla!

Den brännande heta sommaren verkar äntligen vara på väg att ta slut här i mitt bostadsområde i västra Japan, enär den genomsnittliga yttertemperaturen har börjat falla under 25 grader sedan förra månaden. Nu är en höstlik stämning, som jag får känna efter flera år, ty den svåra sommarhettan fanns kvar häruppe från september till början av november i många år. Således gläder det mig att svala vindar uppstår nattetid i stillsamt mörker. Denna gång verkar jag kunna njuta av en mysig hösttid innan vinterkylan kommer hit till mig.

Det blir sommarlikt dag för dag

tisdag, juli 14th, 2015

Hej alla!

Här i mitt bo-område stannar ett jättehett väder kvar trots ofta med kulingvind och kraftigt regn. Jag har redan blivit helt trött på grund av den kvalmiga luften. Nu nalkas två tyfoner hit till västra Japan, således blir det kanske stormigt igen snart här. Därvid ska det väl regna mycket. Förhoppningsvis svalnar det något ute. Den här fuktiga regntiden tycks ta slut efter dessa tyfoner. Sommaren är den svåraste årstiden och outhärdlig, åtminstone för mig. Jag hoppas så att den tar slut tidigt. Jag kan numer vandra ute utan att känna något ont i hälarna, rätt länge ungefär en timme eller så. Jag frisknar så småningom till.

Mycket regn innan sommaren

onsdag, juni 10th, 2015

Hallå alla!

Här är det regntid nu, så det regnar rätt ofta efter klart väder. Därvid uppstår en vit dimma helt i närheten. Och härnäst i juli kommer sommaren att vara igång och bli ännu varmare. Utetemperaturen steg upp till 28 grader nu i veckan, men nästa månad ska den överstiga 30 grader. Idag är det förhållandevis klart väder, men sedan på eftermiddagen har det börjat bli svalt trots vindstilla. Enligt väderprognos ska det regna mycket här i morgon, kanske i övermorgon också. Jag mår sådär bra trots feber på grund av förkylning.

Snart kommer min mattid

fredag, maj 8th, 2015

Hej alla!

Sommaren tycks ha närmat sig ännu mer. Det är jättevarmt ute på dagtid, fastän det snabbt kallnar på kvällarna efter solnedgång. Nu är det på väg att bli morgon hos mig, men himlen är ändå helt mörk. Det känns rätt kallt även inomhus. För 30 minuter sedan blir det klockan 5 på förmiddagen. Snart ska jag ta frukost allena i rummet.

Maj har börjat

måndag, maj 4th, 2015

Hallå, god kväll!

Nu är klockan halv 10 på eftermiddagen hos mig. Himlen är helt mörk i saknad av solskenet. Där inunder kan man höra grodornas kväkande. Dom verkar vänta på att regnet kommer tillbaka hit. Här pågår det varma vårvädret som påminner mig om sommarens annalkande. Jag började med gångträning denna månad den 1 maj. Sedan dess går jag på gångbanan ungefär 6 km nästan varje dag i närheten av huset där jag bor. Hittills har jag spenderat mycket tid för språkinlärningen, vilket gick förhållandevis bra tycker jag. Jag ska ändå emellanåt lära mig främmande språk mestadels här på webbsidan som heter Lang-8. http://lang-8.com/1141328

In i ett sommarlikt varmt väder

tisdag, april 28th, 2015

Hallå alla!

Efter de vinterkalla vårdagarna har det plötsligt blivit sommarvarmt. Enligt dagens nyheter översteg temperaturen 30 grader i några av Japans städer den 27 april. Nuförtiden tycks det att sommaren närmar sig häråt dag för dag, men lyckligtvis känns någon svalka kvar i luften tack vare det starka regnet som föll för 3 dagar sedan. Angående jordskalvet i Nepal, är jag väldigt chockad över skadans storlek. Jag önskar att dessa människor räddas så snart som möjligt.

Vårdagar som på vintern

torsdag, april 16th, 2015

Hej alla!

Efter några varma vårdagar är vinterkylan tillbaka här, varpå det har gått in i ett regnigt väder. Himlen täcks ofta utav dystra moln, men utomhus är det rätt ljust under dagtid då solen lyser ned på jorden. Dagens utetemperatur var mellan 9 och 19 grader varmt. Ibland går den ner till 5 grader, varvid det känns så kallt som om det vore vinter. Således har jag ändå tjocktröjan på mig hela dagarna trots mitt i vårens april. Emellertid torde det bli varmare snart dag för dag allteftersom sommaren närmar sig.

 

 

Våren har ankommit!

lördag, april 4th, 2015

Hej alla! Här är jag!

Äntligen har våren ankommit hit till västra Japan! Vintern är borta. Här och där finns färgrika körsbärsblommor. Lufttemperaturen har gradvis gått upp från mindre än 10 grader till mer än 15 grader. Nu är det ganska så varmt att jag svettas i rummet där fönstret är öppet. På dagarna kan man höra många fåglar kvittra här omkring huset där jag bor. För lite sen hörde jag flera grodor kväka bredvid mitt rum, varvid det regnade där ute. Nu är ungefär klockan halv 3 på förmiddagen. Himlen är helt mörk. Men efter 2 timmar kommer jag att kunna se morgonljuset utanför rumsfönstren, fast såvida jag inte somnar.

Jag är ängel på Twitter. https://twitter.com/jag_e_angeln

Nu lyssnar jag på en japansk sång som heter ”Wondering Children” till Touhou Project.

Gott nytt år!

tisdag, januari 6th, 2015

Hej alla! Gott nytt år!

Jag är mycket lättad över att vinterkylan har lugnat ner sig någorlunda. Förra veckan var det en fruktansvärt kyla, varigenom det blev minusgrader ute. Men dessemellan snöade det inte där, fast jag kanske bara inte hade nån chans att se snön falla. Idag är det stilla regnväder sen i morse. Himlen glänser svagt med solen dold bakom dunkla moln varifrån regnet öser ner hit till jorden. I fjärran hörs nåra kråkors kraxande av och till. Jag hoppas på att detta år inte har nån sån kvalmig sommar som i fjor.

Nu lyssnar jag på en japansk sång som heter ”Avatar Control” till Touhou Project.

 


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu