BloggProffs

Arkiv för ‘svenska’ Kategori

Vit snö och stormvind

söndag, februari 4th, 2018

Idag var en för mig överraskande utsikt. Snön föll igen. Därmed kom en ännu kallare stormvind. Den här dagens snöstorm verkar symbolisera denna vinters stränghet, nämligen befinner jag mig fortfarande i mitten av den för mig ganska långa vintern. Nu är det knappt fjorton grader varmt med oljekaminen här i mitt rum. Utomhus är det förlamande kallt, måhända under noll grader. Denna natt ser helt frusen ut i den här överraskande vinterkylan. Det hörs att ett sådant väder kan hålla i sig tills i övermorgon.

Sedan ned igen

måndag, januari 29th, 2018

Nu är den stränga vinterkylan tillbaka. Å andra sidan försvann snön och de starka vindarna, men nästa vecka kan det kanske bli snö. Detta är inte ett normalt väder här, för det sällan snöar här. Det tycks mig att både sommar och vinter blivit våldsammare år efter år. Fjolårets sommar var för lång. Jag hoppas på en lång vår som är varken för varm eller för kall. Den sommar får sova någonstans. Den gillar jag inte, eftersom det finns ingen luftkonditionering i mitt rum. På vintern är en liten oljekamin använd, men det blir inte så varmt i rummet. Nu är det omkring fjorton grader varmt med oljekaminen. Efter denna vinter torde jag ha kommit att ogilla vinter lite mer på grund av sin skarpa kyla som kyler kroppen som frusen fisk.

Liten temperaturstigning

söndag, januari 28th, 2018

Vädret ändrade sig lite sedan i dag. Dagens temperatur blev två grader högre än gårdagens, men jag känner mig inte alls sådär. Det var mycket kallt ute idag också. Himlen var ganska klar och ljus på dagtid, men där inunder blåste en iskall vind som förlamade händerna. Det var ungefär åtta grader inomhus klockan sju i morse, då jag vaknade. Vid den tiden var det minus en grad utomhus. Det verkar bli ännu lite varmare i morgon. Jag hoppas på att det blir sådär. Till synes verkar det som om våren vore så långt borta härifrån. Emellertid skulle våren väl komma inom kort med sitt ljus.

Ner till minus tre grader

torsdag, januari 25th, 2018

Årets vinter i Japan är fruktansvärt svår. Jag vaknade darrande i morse, då det var bara fyra grader i mitt rum. Därvid verkar det ha varit minus tre grader utomhus. Enligt väderprognoser ska det här vädret hålla i sig ännu en stund. Idag såg jag någon snö kring huset efter lång tid, vilket var en liten överraskning för mig.

Gott Nytt År!

onsdag, januari 3rd, 2018

Jag vill tro på att några hopp fortfarande finns kvar i världen om dom också vore osynliga framför mig. I alla fall, må alla vara lyckliga.

Vinter kom ganska tidigt

tisdag, december 12th, 2017

Här var diverse händelser mellan sommaren och denna vinter då jag levde. Först var en massa regn. Näst var sommarhettan tillbaka. Därefter sjönk lufttemperaturen gradvis dag för dag, varpå en fruktansvärd vinterkyla kom hit ned. Nu kämpar jag däremot.

 

Åt sommarens slut med höstvindar

måndag, september 18th, 2017

Japan befinner sig nu på sommarens slut. Solen är fortfarande skarp, men natten har blivit vida bättre än förra månaden. Det är omkring 25 grader på natten. Under solen är det ungefär 28 grader varmt. Förra månaden var det mer än 30 grader varje dag.

YouTube Preview Image

Nu är det vår

fredag, april 21st, 2017

Vintern var ofta svår, men den tog slut redan. Nu är det vår. Därav njuter jag lagom.

Gott Nytt År!

söndag, januari 15th, 2017

Jag önskar alla ett vackert år till.

Jag mår sådär bra trots lätt förkylning. Här är redan en svår vinterkyla som få mig att glömma sommarhettan, men det snöar inte än.

Vårens lugna ögonblick

tisdag, maj 10th, 2016

Hejsan alla!

Nu efter ihållande vårregn är en vinterlik kyla kvar i ett stilla nattmörker, vari det hörs de många små insekternas sång. Emellertid torde det ha varit regn igen inom kort. Nästa månad ska mina omgivningar ha befunnit sig i regntidens oftare regnigt klimat som kan hålla i sig ungefär en månad, varefter årets sommar börjar och jag ska ha kommit att lida av en hög temperatur som överstiger 30 grader, varvid jag torde märka att vårtiden tog slut innan dess. Nu njuter jag av vårperiodens sista lugna ögonblick. När det här regndagarna förflyter och solskenet kommer tillbaka till himlen, då ska jag gå till fots till innerstaden i 3 eller 4 timmar.


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu