Šeit turpinājās aukstais pavasara laiks, kas atgādina par ziemu aukstumu. Bet pēc iepriekšējās dienas lietus, strauji paaugstinājās ārējā temperatūra no 10-15 līdz vairāk nekā 20 grādiem. Man izskatās, ka vasara tuvojas ar katru dienu.
Efter de vinterkalla vårdagarna har det plötsligt blivit sommarvarmt. Enligt dagens nyheter översteg temperaturen 30 grader i några av Japans städer den 27 april. Nuförtiden tycks det att sommaren närmar sig häråt dag för dag, men lyckligtvis känns någon svalka kvar i luften tack vare det starka regnet som föll för 3 dagar sedan. Angående jordskalvet i Nepal, är jag väldigt chockad över skadans storlek. Jag önskar att dessa människor räddas så snart som möjligt.
Efter några varma vårdagar är vinterkylan tillbaka här, varpå det har gått in i ett regnigt väder. Himlen täcks ofta utav dystra moln, men utomhus är det rätt ljust under dagtid då solen lyser ned på jorden. Dagens utetemperatur var mellan 9 och 19 grader varmt. Ibland går den ner till 5 grader, varvid det känns så kallt som om det vore vinter. Således har jag ändå tjocktröjan på mig hela dagarna trots mitt i vårens april. Emellertid torde det bli varmare snart dag för dag allteftersom sommaren närmar sig.
Äntligen har våren ankommit hit till västra Japan! Vintern är borta. Här och där finns färgrika körsbärsblommor. Lufttemperaturen har gradvis gått upp från mindre än 10 grader till mer än 15 grader. Nu är det ganska så varmt att jag svettas i rummet där fönstret är öppet. På dagarna kan man höra många fåglar kvittra här omkring huset där jag bor. För lite sen hörde jag flera grodor kväka bredvid mitt rum, varvid det regnade där ute. Nu är ungefär klockan halv 3 på förmiddagen. Himlen är helt mörk. Men efter 2 timmar kommer jag att kunna se morgonljuset utanför rumsfönstren, fast såvida jag inte somnar.
Jag är mycket lättad över att vinterkylan har lugnat ner sig någorlunda. Förra veckan var det en fruktansvärt kyla, varigenom det blev minusgrader ute. Men dessemellan snöade det inte där, fast jag kanske bara inte hade nån chans att se snön falla. Idag är det stilla regnväder sen i morse. Himlen glänser svagt med solen dold bakom dunkla moln varifrån regnet öser ner hit till jorden. I fjärran hörs nåra kråkors kraxande av och till. Jag hoppas på att detta år inte har nån sån kvalmig sommar som i fjor.
Nu lyssnar jag på en japansk sång som heter ”Avatar Control” till Touhou Project.
Här i området fortsatte det brännande heta sommarvädret, men äntligen tog det slut. Sen kom en sval hösttid, vilket lättade mig. Sen efter en stund sjönk temperaturen snabbt från ungefär 15 grader ner till mindre än 10 grader, varigenom jag märkte att vintertiden redan hade börjat. Nu är det ungefär 7 grader varmt inomhus utan att använda oljekaminen. Där utomhus är det omkring 3 grader eller så. Nu är det klockan 1 på förmiddagen. Himlen är helt mörk, så ingenting kan ses ute. Enligt dagens väderprognos verkar det finnas en möjlighet att det snöar lite häromkring där jag lever, kanske nåt regn oxå. Jag hoppas på att höstvärmen kommer tillbaka och temperaturen återgår till 15-20 grader.
Nu lyssnar jag på en japansk sång kallad ID-Breath till japanskt PC-spel Touhou Project.
Här är det ändå sommarväder, men nu är det relativt sval natt efter mycket regn med anledning av stormblåst från tyfonen som gick genom västra Japan och nu går norr till östra Sibirien. I mitt område verkar det bli brännande hett igen i regnfattigt väder med mer än 30 grader varmt. Jag hoppas på att sommaren tidigt tar slut och lufttemperaturen sjunker ner till mindre än 25 grader. Nu är det ungefär 23 grader här inomhus. Jag mår ganska bra trots brist på sömn. Kring mig finns inget vidare stort problem.
Nu lyssnar jag på en japansk sång kallad KIRISAME☆DRIVE till japanskt PC-spel Touhou Project.
Sommarsäsongen har äntligen inletts här efter den korta regntiden under vilken det var ganska svalt. Det är så himla varmt varje dag särskilt på dagtiden, då solen nog skiner på blå himmel. Det känns som att bli varmare dag efter dag. Det är 27-29 grader varmt denna vecka. Utomhus saknas vinden som skulle blåsa in i rummet där jag befinner mig, så jag svettas rätt ofta. Alltså hoppas jag på regn igen. Emellertid finns det inget vidare stort problem med mig.
Efter detta ska jag ibland lära mig att skriva turkiska, polska, indonesiska, tyska och spanska på Twitter.
Idag är det svalt och fint väder hos mig i Japan, för den regniga säsongen äntligen har inletts efter det heta vädret som fortsatte dag efter dag. Regntiden ska hålla i sig till slutet av denna månad. Därefter kommer sommaren som jag ogillar.
Här känns det som sommaren även finns där. Det är så himla varmt varje dag. Idag var det ungefär 26 grader som högst ute. Inomhus var det 24 grader eller så. Ibland blåste in en del friska vindar. Det soliga vädret verkar fortsätta fram till nästa vecka, sen ska det regna lite här, enligt väderprognoser, vilket jag ser fram emot, för det nu är för varmt för mig.
Apropå har jag nyligen hört på internet att en välkänd japansk webbsida 2channel (2ch) fick allvarligt cyberangrepp och därmed enorm skada. Det hörs att fallet undersöks av Amerikas förenta staternas federala polis FBI på grund av att det är i Amerika att webbservrarna ligger. Förhoppningsvis skulle det lösa sig snart.
Just nu lyssnar jag på en japansk sång kallad bEAT GATHER till japanska PC-spel Touhou Project.