BloggProffs

W srogą zimę

januari 23rd, 2016

Halo Halo! Cześć! Dzień dobry wszystkim!

Już minęło dwadzieścia trzy dni od początku nowego roku, a tymczasem tutaj była wielka zmiana. Szóstego stycznia przeprowadziła test bomby wodorowej, tak ta Korea Północna, aczkolwiek to jeszcze niepotwierdzone. Potem po tygodniu się wzmogło zimno do mniej niż dziesięciu stopni, od wtedy rozprzestrzenia się lodowate powietrze nad ziemią i trudzę się w życiu trzęsąc się z zimna. Trochę padał śnieg tutaj, gdzie rzadko pada śnieg, co mi przypomniało że znajduję się w środku zimy.

Laimīgu Jauno Gadu!

januari 13th, 2016

Sveiki! Sveiki!

Beidzot ir sācies 2016. gads. Es vienmēr vēlos lai visi būtu laimīgi.

Och snart kommer ett nytt år

december 26th, 2015

Hej hallå!

Julen tog slut igår, men jag känner mig lugn och bra idag oxå. Här på sistone är det ett klart väder där iskalla vintervindar blåser under blå himmel, men här finns ingen snö nu. Förra veckan regnade det mycket, varvid det var ganska varmt ute som om hösten vore tillbaka. Nu känns det emellertid som att bli mer vinterlikt ögonblick för ögonblick. I år fanns diverse sorgliga saker i världen, vilket chockade mig. Jag önskar så att alla människor kunde avnjuta fem dagar kvar till nytt år. Måtte det finnas bättre dagar under det kommande året!

Ut ur hettan in i en mysig hösttid

september 8th, 2015

Hej hallå, alla!

Den brännande heta sommaren verkar äntligen vara på väg att ta slut här i mitt bostadsområde i västra Japan, enär den genomsnittliga yttertemperaturen har börjat falla under 25 grader sedan förra månaden. Nu är en höstlik stämning, som jag får känna efter flera år, ty den svåra sommarhettan fanns kvar häruppe från september till början av november i många år. Således gläder det mig att svala vindar uppstår nattetid i stillsamt mörker. Denna gång verkar jag kunna njuta av en mysig hösttid innan vinterkylan kommer hit till mig.

Det blir sommarlikt dag för dag

juli 14th, 2015

Hej alla!

Här i mitt bo-område stannar ett jättehett väder kvar trots ofta med kulingvind och kraftigt regn. Jag har redan blivit helt trött på grund av den kvalmiga luften. Nu nalkas två tyfoner hit till västra Japan, således blir det kanske stormigt igen snart här. Därvid ska det väl regna mycket. Förhoppningsvis svalnar det något ute. Den här fuktiga regntiden tycks ta slut efter dessa tyfoner. Sommaren är den svåraste årstiden och outhärdlig, åtminstone för mig. Jag hoppas så att den tar slut tidigt. Jag kan numer vandra ute utan att känna något ont i hälarna, rätt länge ungefär en timme eller så. Jag frisknar så småningom till.

Viileät päivät sadekaudella

juni 19th, 2015

Moikka kaikille!

Sadekausi on vielä meneillään täällä minulla, minkä ansiosta on suhteellisesti helppo elämä viileässä säässä. Taivas on peitetty valkoinen sumu, mutta ulkona on päivällä niin eloisa monien lintujen viserryksen kanssa. Ensi kuussa pitäisi tulla kesäksi ja erittäin kuumaksi.

Mycket regn innan sommaren

juni 10th, 2015

Hallå alla!

Här är det regntid nu, så det regnar rätt ofta efter klart väder. Därvid uppstår en vit dimma helt i närheten. Och härnäst i juli kommer sommaren att vara igång och bli ännu varmare. Utetemperaturen steg upp till 28 grader nu i veckan, men nästa månad ska den överstiga 30 grader. Idag är det förhållandevis klart väder, men sedan på eftermiddagen har det börjat bli svalt trots vindstilla. Enligt väderprognos ska det regna mycket här i morgon, kanske i övermorgon också. Jag mår sådär bra trots feber på grund av förkylning.

Starp pavasari un vasaru

maj 21st, 2015

Sveiki visiem!

Šajā mēnesī turpinājās nestabils laiks, kurā gaisa temperatūras starpība bija ļoti liela starp dienu un nakti. Dažreiz lija stiprs lietus un ārā kļuva aukstāks kā ziemas vidū, un dažreiz kļuva karstāks kā vasaras vidū ar mirdzošu sauli. Manā apgabalā tuvojas vasaras sezona ar katru brīdi.

Snart kommer min mattid

maj 8th, 2015

Hej alla!

Sommaren tycks ha närmat sig ännu mer. Det är jättevarmt ute på dagtid, fastän det snabbt kallnar på kvällarna efter solnedgång. Nu är det på väg att bli morgon hos mig, men himlen är ändå helt mörk. Det känns rätt kallt även inomhus. För 30 minuter sedan blir det klockan 5 på förmiddagen. Snart ska jag ta frukost allena i rummet.

Maj har börjat

maj 4th, 2015

Hallå, god kväll!

Nu är klockan halv 10 på eftermiddagen hos mig. Himlen är helt mörk i saknad av solskenet. Där inunder kan man höra grodornas kväkande. Dom verkar vänta på att regnet kommer tillbaka hit. Här pågår det varma vårvädret som påminner mig om sommarens annalkande. Jag började med gångträning denna månad den 1 maj. Sedan dess går jag på gångbanan ungefär 6 km nästan varje dag i närheten av huset där jag bor. Hittills har jag spenderat mycket tid för språkinlärningen, vilket gick förhållandevis bra tycker jag. Jag ska ändå emellanåt lära mig främmande språk mestadels här på webbsidan som heter Lang-8. http://lang-8.com/1141328


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu