BloggProffs

Arkiv för ‘svenska’ Kategori

Vaccin för mig är i maj eller juni

torsdag, februari 25th, 2021

Japan kämpar fortfarande mot coronavirus covid-19. Smittoläget verkar ha blivit någorlunda bättre, men det finns möjligheten kvar till att återfalla med ökandet av den ekonomiska aktiviteten, så jag tycker att detta inte är ett sådant läge som jag kan bli lättad över. Jag kommer att vaccinera mig mot covid-19 i maj eller juni 2021. Antalet smittade i min småstad förblir noll sedan början av coronasmittan i Japan i året 2020, men detta i min prefektur existerar 1408 personer tills nu. Antalet döda i min prefektur är 36 personer tills nu. Min småstad är omgiven av tre smittområden. Jag känner fruktan ibland för den här verkligheten, men jag märker att jag inte kan göra annat än att göra vad jag kan. Således har jag nästan ingen tvekande känsla om saken som jag gör nu.

YouTube Preview Image

Läget har förbättrats något

söndag, januari 24th, 2021

Jag är glad över att antalet smittade per dag med coronaviruset covid-19 i Tokyo har minskats idag från höjdpunkten 2447 den 7 januari 2021 ner till 986, men den medicinska krisen finns fortfarande kvar på många japanska sjukhus. Antalet smittade per dag i hela Japan är 3990 i dag den 24 januari 2021. Det här antalet är nästan hälften mindre än höjdpunkten 7844 den 8 januari 2021. Min stad är omgiven av tre smittområden, men det finns inga smittade från omkring januar 2020 tills idag. Höjdpunkten av antalet smittade per dag i min prefektur var 88 den 18 januari 2021, men därefter har blivit mindre än hälften. Många av dom blev smittade vid att vara i sjukhus. Vad jag oroar mig mest för just nu är smittan i stormarknaderna, eftersom jag köper där ibland. Fastän jag inte ska gå dit innan april. Stormarknaderna existerar inte i närheten av mitt hus, så jag kan inte gå dit så ofta. Jag önskar att coronakrisen tar slut innan årets vår kommer, från hjärtat.

YouTube Preview Image

In i ett nytt undantagstillstånd

onsdag, januari 13th, 2021

Jag hörde med stor chock att några få coronasmittade personer äntligen framträdde i de två angränsande småstäderna till den här staden där jag bor. Det sägs att min stads boende inte är smittade med coronaviruset covid-19, men några få smittade personer existerar kanske redan någonstans kring mig. Den japanska regeringen deklarerade undantagstillstånd den 7 januari 2021 på grund av att coronaläget i hela Japan drastiskt har förvärrats sedan den 31 december 2020. De nuvarande relevanta japanska målkommunerna är bara de följande fyra kommunerna, nämligen Tokyo, Kanagawa, Chiba, Saitama. Därtill ska undantagstillståndet deklareras snart förmodligen idag för sju japanska kommuner, nämligen Osaka, Kyoto, Hyogo, Aichi, Gifu, Fukuoka, Tochigi. Jag tycker att det finns en möjlighet att alla japanska kommunerna stiger in i undantagstillståndet i värsta fall, precis som det första undantagstillståndet som existerade från den 7 april 2020 till den 25 maj 2020. Således ska jag inte gå någonstans tills våren kommer och luften blir varmare.

YouTube Preview Image

 

Gott nytt år

lördag, januari 2nd, 2021

Jag önskar starkt att årets 2021 må bli en ännu bättre tid för många människor. Därigenom vill jag göra aktiviteterna ännu mer aktivt. Japan befiner sig nu i den värsta smittosituationen någonsin med coronaviruset covid-19 som man måhända kan säga att vara ett slags kris. Vi måste förbättra den här situationen innan den sommarolympiska spelen som äger rum i Tokyo den 23 juli 2021, annars torde det bli en även svårare situation i hela Japan. Jag håller på att söka något hopp om att leva genom den här verkligheten, vilket nu är mitt viktigaste jobb.

YouTube Preview Image

Lufttemperatur

onsdag, december 9th, 2020

Jag är lite överraskad att decembermånadens lufttemperatur kring mig har blivit vida lägre än den i november från 22 grader ner till omkring 15 grader, särskilt under natten och tidigt på morgonen.

YouTube Preview Image

 

In i ett svårare läge

tisdag, december 1st, 2020

Nu oroar jag mig ännu mer över det snabbt försämrade covid-19-smittoläget i många japanska städer. Det sägs att det nuvarande coronaviruset är lättare att smitta än det tidigare. Jag planerar att gå ingenstans i år och stanna hemma i hopp om att samhällsläget må bli bättre nästa år.

Läget i Japan har lugnat ned sig lite

tisdag, september 15th, 2020

Coronasmittan här i Japan förblir ändå i många områden, men dess höjdpunkt verkar ha redan gått igenom i augusti enligt en japansk regeringens specialist. Oron för vinteråterfall finns emellertid kvar.

 

Stor oro

fredag, augusti 14th, 2020

Sedan juli 2020 har jag börjat se coronaläget i Japan med en större varsamhet eftersom det läget klart förvärrats i många japanska städer. Jag oroar mig över vad händer i de japanska städerna när det blir nästa vinter, men jag vill tro på att läget ska förbättras igen.

Krisen tar inte slut än

söndag, juli 19th, 2020

Jag är chockad över att många människors liv förlorades på grund av smitta med coronavirus och lever tänkande över vad jag kan i det här krisläget. Nu arbetar jag inomhus, men någon dag kommer tiden då jag måste göra någonting utomhus. Jag önskar så att läget vid den tiden är vida bättre än nu. Jag tycker inte om att tala när jag döljer munnen med en mask, eftersom jag blir svår att andas. Således vill jag inte gå ut nu, men jag måste gå till polisen innan mitten av nästa månad för att förnya mitt körkort. I detta år hade jag inte inget tillfälle att se körsbärsblommor, så jag vill göra det vid nästa vår. Jag hoppas så att mer människor kan överleva i den här svåra tiden. Coronaläget i Japan har blivit ännu svårare i denna månad. Jag tycker att denna kris inte tar slut så lätt, så jag oroar mig för framtiden och söker nya livshopp.

Slutligen kom tiden

fredag, mars 6th, 2020

Genom de dagliga nyheterna tycker jag att många japanska städer just nu befinner sig i ett slags krisläge på grund av coronaviruset, vars infektionshastighet tycks vara jättehög. I min stad finns ingen smittad, men den 4 mars 2020 smittades först en omkring 40-årig man som bor i Shimonoseki. Således bestämde jag mig för att gå ingenstans i denna månad. Denna vecka ville jag inköpa livsförnödenheter på en stormarknad som ligger i grannstaden. Nästa månad torde jag kunna göra det när läget blir bättre. Jag arbetar inomhus som alltid. Jag går inte ut ur huset utom när jag vill se min svartvita katt för att spela tillsammans med henne eller för att ge mat till henne. I alla fall ämnar jag göra tänkbara saker här med hopp att världen kan slippa ut ur coronakrisen.


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu