BloggProffs

Arkiv för ‘svenska’ Kategori

Snart kommer vårvindar

måndag, februari 10th, 2020

Japan verkar också ha varit täckt av en orolig stämning över koronaviruset, men jag vill tro på att läget ska bli bättre inom några få veckor. Jag har ingen plan alls på att gå långt borta från mitt hus i denna månad. Nästa månad ska jag gå till grannstaden för att köpa något lite, exempelvis tandkräm och några livsmedel. Här i västra Japan var det förhållandevis varmt i några veckor, men nu är det återigen vinterkallt utom vid soligt väder. Emellertid föredrar jag det här kalla vinterlugnet framför det där kvalmigt heta sommarvädret. Idag hörde jag på kvällens TV-nyheter att vårvärmen skulle kunna komma hit snart. Våren torde måhända komma innan nästa månad och jag önskar så att koronavirusets kris tar slut innan våren.

In i sträng vinterkyla

lördag, december 28th, 2019

Äntligen hos oss har det börjat bli en sträng vinter under årets sista vecka. Luften är mycket kall som is. Dagens lägsta temperatur var bara 2 grader eller så. Nu finns ingen snö här ute än, men det snöar redan på en del av prefekturen där jag bor. I mitt livsområde har jag nästan ingen möjlighet att ser snön falla ner ur himlen. Det sägs att den här halvön har ett relativt varmt väder hela året, måhända eftersom denna mark ligger nära innanhavet Seto i Japan. Emellertid känner jag mig som det härvarande klimattillståndet blivit strängare år efter år. Jag tycker att regnets styrka blivit ännu våldsammare än någonsin. Det verkar som årets regn föll ganska mer än fjolårets. Jag önskar så att klimatet blir något bättre nästa år i världen, och hoppas så att något hopp ses någonstans.

Vinterns början

tisdag, november 19th, 2019

Hösten ser ut att redan tagit slut här hos mig. Solnedgången kommer klockan 5 och himlen blir mörk och luften blir kall. Idag var det mellan 7 och 14 grader varmt. Måhända på veckoslutet blir det lite varmt kring 20 grader. Veckans lägsta temperatur blir 5 grader, så jag tänker att vintern är kommen hit. I mitt rum är det nu 16.6 grader och det känns ganska kallt, men jag använder inte oljekaminen än. Istället har jag lite tjocka kläder på mig. Jag var så himla trött under sommaren på grund av dess hetta, men jag har blivit frisk genom att temperaturen börjat gå ner. Jag planerar inte tills i februari att gå till staden, så jag ska vara inomhus för arbetet, däremellan vill jag ha mer tid för att lära mig främmande språk.

Hösten är kommen

lördag, oktober 5th, 2019

Jag hade länge ingen tid att skriva min blogg, emedan jag var för upptagen vid att arbeta inomhus. Emellertid idag vill jag skriva lite här. Äntligen är en sval höstvind kommen, men vi lider ändå ibland av sommarhettan. Igår var 21 graders kyla, varvid det var så kallt som på vintern. Vid en sådan tidpunkt stänger vi de stora fönstren. Under middagssolen är det så himla varmt som om det fortfarande vore sommar, ofta upp till omkring 30 grader. Således använder jag både en stor kall handduk och en tjock varm filt när jag ligger och sover. De här svåra sommardagarna som vi kämpat med sedan maj är nu äntligen på väg att ta slut. Jag hoppas på en lugn hösttid som lugnar mig.

För varmt

tisdag, maj 14th, 2019

Det svala vårvädret är numer borta. Till synes är sommaren redan kommen, som ska ha kommit i juli. I maj och juni är regnets tid. Här regnar det inte så mycket än, men det hörs idag att regntiden börjat i södra Japan. Nyligen var det mellan 17 och 26 grader hos mig. Nu hörs grodornas storsång i kvällsmörker utanför mitt rums fönster. Dom verkar hoppas på mycket regn. Jag hoppas på svala vindar som kan minska lufttemperaturen 3 eller 4 grader. Någonstans i Japan steg temperaturen till 30 grader förra veckan. Nu är bara en liten lättnad för mig att jag ibland kan känna kvällens svalka kvar. Jag är ganska överraskad över att denna majmånad just blivit sommarmånad som denna, emedan jag hoppades förra månaden på även bättre majdagar då svala vindar oftare blåser i svagare solljus.

 

Heisei-erans slut

fredag, april 19th, 2019

Nu i Japan är en era kallad Heisei på väg att ta slut, sedan börjar en ny era kallad Reiwa, så sägs det. Den nuvarande eran Heisei kommer att vara från den 8 januari 1989 till den 30 april 2019, nämligen bara 11 dagar kvar. Heisei-eran var en drastiskt föränderlig tid särskilt på vetenskapsteknologi. Numer är vi kapabla på dator att göra många saker som vi tidigare gjort genom att gå ut ur huset till städerna. Särskilt gläder det mig att jag inte mer behöver gå till stadens bank för att se balansen på mitt bankkonto, eftersom jag sällan kan gå till staden. Jag hoppas så att Reiwa-eran blir en god tid för många människor som lever i denna ny era.

Vårens ankomst

söndag, april 7th, 2019

Vintern höll i sig länge här, men på sistone känner jag att våren är kommen hit till mig. Denna vecka har jag kunnat se många körsbärsblommor börja blomma längs stadsgatorna. Några av dom hade många svagt rödfärgade kronblad. När jag går till staden nästa gång i juli, då torde blommorna komma att ha fallit helt ner på marken. Juli är den varmaste tiden på året. Jag måste uthärda denna sommar igen i mitt rum utan luftkonditionering. Emellertid vill jag ändå nu njuta av den här vårens ögonblick då lufttemperaturen är lägre än 25 grader.

Gott nytt år!

lördag, januari 5th, 2019

Ett nytt år har äntligen börjat i ett någorlunda varmt vinterväder här hos mig. Kring mitt hus finns ingen snö än. Ibland kommer en iskall luft, men ofta under solen känns tillräcklig värme kvar. Den här veckans lufttemperatur var ungefär mellan 3 och 13 grader. Jag bor nära innanhavet Seto, så det är förhållandevis varmt hela året, ofta för varmt.

 

Sommaren tog slut

måndag, oktober 1st, 2018

Här var en lång helvetisk sommar sedan maj. Denna tog äntligen slut. Nu känns det höstlikt i ett blåsigt lugnväder efter en kraftig tyfon. Efter de här vindarna som får mig att glömma sommarens svårigheter, torde vinterkylan komma hitåt senast innan jul. Jag arbetade inomhus med dator, vilket jag måste fortsätta nästa år också. Jag kan sällan gå ut eftersom jag numer har varken bil eller motorcykel, även cykeln, så jag ska arbeta inomhus måhända mer än 90 procent, emedan jag tror att detta är mest korrekt för min önskan och min kropps förmåga.

Våren är nu kommen

fredag, mars 30th, 2018

Äntligen har vårens blomning börjat med temperaturökning. Jag kan måhända se några körsbärsblommor någonstans. Den här månaden var en svår månad full av storm i ett stort gap mellan dagtemperaturen och nattetemperaturen. Emellertid är det nu förhållandevis varmt även på natten.


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu