In i ett svårare läge
december 1st, 2020Nu oroar jag mig ännu mer över det snabbt försämrade covid-19-smittoläget i många japanska städer. Det sägs att det nuvarande coronaviruset är lättare att smitta än det tidigare. Jag planerar att gå ingenstans i år och stanna hemma i hopp om att samhällsläget må bli bättre nästa år.
Läget i Japan har lugnat ned sig lite
september 15th, 2020Coronasmittan här i Japan förblir ändå i många områden, men dess höjdpunkt verkar ha redan gått igenom i augusti enligt en japansk regeringens specialist. Oron för vinteråterfall finns emellertid kvar.
Stor oro
augusti 14th, 2020Sedan juli 2020 har jag börjat se coronaläget i Japan med en större varsamhet eftersom det läget klart förvärrats i många japanska städer. Jag oroar mig över vad händer i de japanska städerna när det blir nästa vinter, men jag vill tro på att läget ska förbättras igen.
Krisen tar inte slut än
juli 19th, 2020Jag är chockad över att många människors liv förlorades på grund av smitta med coronavirus och lever tänkande över vad jag kan i det här krisläget. Nu arbetar jag inomhus, men någon dag kommer tiden då jag måste göra någonting utomhus. Jag önskar så att läget vid den tiden är vida bättre än nu. Jag tycker inte om att tala när jag döljer munnen med en mask, eftersom jag blir svår att andas. Således vill jag inte gå ut nu, men jag måste gå till polisen innan mitten av nästa månad för att förnya mitt körkort. I detta år hade jag inte inget tillfälle att se körsbärsblommor, så jag vill göra det vid nästa vår. Jag hoppas så att mer människor kan överleva i den här svåra tiden. Coronaläget i Japan har blivit ännu svårare i denna månad. Jag tycker att denna kris inte tar slut så lätt, så jag oroar mig för framtiden och söker nya livshopp.
Mevcut durum
april 22nd, 2020Ne yazık ki, mevcut korona krizi hakkında Japonya’nın durumu ayrıca daha da kötü olmuş gibidir, ama ben inanmak istiyorum ki, bu yakında daha iyi olmaya başlayabilir çünkü bu korona virüsü için tedavinin yeni ilaçlar kullanılabileceğini düşünüyorum. Duydum ki, geçen hafta 16 Nisan’da Japonya’daki bulaştırılan kişi sayısı 10000 kişiyi aştı. Onu burada onaylayabilirsiniz :
https://toyokeizai.net/sp/visual/tko/covid19/en.html
Slutligen kom tiden
mars 6th, 2020Genom de dagliga nyheterna tycker jag att många japanska städer just nu befinner sig i ett slags krisläge på grund av coronaviruset, vars infektionshastighet tycks vara jättehög. I min stad finns ingen smittad, men den 4 mars 2020 smittades först en omkring 40-årig man som bor i Shimonoseki. Således bestämde jag mig för att gå ingenstans i denna månad. Denna vecka ville jag inköpa livsförnödenheter på en stormarknad som ligger i grannstaden. Nästa månad torde jag kunna göra det när läget blir bättre. Jag arbetar inomhus som alltid. Jag går inte ut ur huset utom när jag vill se min svartvita katt för att spela tillsammans med henne eller för att ge mat till henne. I alla fall ämnar jag göra tänkbara saker här med hopp att världen kan slippa ut ur coronakrisen.
Meine gegenwärtige Lage
februari 14th, 2020Hier bei mir gibt es zurzeit keinen Fall des Coronavirus, aber ich bin jetzt ein wenig erkältet wegen einer eingermaßen scharfen Änderung der täglichen Lufttemperatur. Unglücklicherweise begann das Jahr 2020 von der schlimmsten Gesundheitskrise derer, die in der ganzen Welt leben. Der Entstehungsgrund ist scheinbar noch nicht klar. Ehrlich gesagt will ich auch jetzt nirgendwohin gehen, weil ich auch damit nicht infizieren will. Jedoch kann ich wohl nicht umhin, an irgendeinem Tag des nächsten Monats in die 13 km von hier entfernt befindliche Nachbarstadt zum Einkaufen zu gehen. Ich denke daran, nach dem Einkaufen bald nach Hause zurückzukommen, weil ich mir über ein langes Verweilen gefährlich denke. Sowieso hoffe ich darauf, dass sich die Lage schon bald beruhigt.
Într-o criză de o infecție continuă
februari 12th, 2020Ziua de 11 februarie a fost ziua în care țara mea a apărut la început în istorie, deși am petrecut timpul ca de obicei. Lucram în camera. Vremea a fost destul de strictă cu frigul iernii, dar m-am simțit relativ bine. Desigur că răspândirea coronavirusului este înspăimântătoare și pentru mine, dar nu mai am nimic ce pot acum cu excepția gargarei și spălării mâinilor în casă. În această lună nu există nicio oportunitate ca să merg în orașul vecin departe de casa mea. Pe asta vreau să-l fac eu luna viitoare. Eu sunt foarte surprins de numărul de persoane infectate cu coronavirusul pe nava de croazieră care se ancorează acum în portul Kobe. Și mie mi-e frică de ceea ce se va întâmpla în viitorul apropiat. Am să petrec zilele lunii februarie dorind ca această situație să devină mai bună.
Snart kommer vårvindar
februari 10th, 2020Japan verkar också ha varit täckt av en orolig stämning över koronaviruset, men jag vill tro på att läget ska bli bättre inom några få veckor. Jag har ingen plan alls på att gå långt borta från mitt hus i denna månad. Nästa månad ska jag gå till grannstaden för att köpa något lite, exempelvis tandkräm och några livsmedel. Här i västra Japan var det förhållandevis varmt i några veckor, men nu är det återigen vinterkallt utom vid soligt väder. Emellertid föredrar jag det här kalla vinterlugnet framför det där kvalmigt heta sommarvädret. Idag hörde jag på kvällens TV-nyheter att vårvärmen skulle kunna komma hit snart. Våren torde måhända komma innan nästa månad och jag önskar så att koronavirusets kris tar slut innan våren.

